Deel 3

Tijd voor het derde deel van mijn serie over de Instagram trends van 2019. Deel 1 besprak de trends die volwassen worden in 2019. Dit vervolgde ik met trends die inspelen op veranderend gedrag en behoeften van gebruikers en merken, zoals de hang naar meer realiteit.

Deze week bespreek ik twee functies die verwacht worden de trend te zetten later dit jaar. Deze functionaliteiten zijn nu nog niet beschikbaar of zijn nog niet geheel gebruikersvriendelijk. Dit staat echter te veranderen. Geeft het jou mooi de kans om je er nu al helemaal op voor te bereiden, je in te lezen en dan geef je jouw competitie later dit jaar zo het nafluiten

Zit je klaar, dit komt eraan


Instagram filters

Instagram filters bestaan al langer en zijn immens populair. Hoe tof zou het dus zijn als je als merk je eigen filter kan maken? Het hoeft niet lang meer te duren.

Sterker nog eerder in 2018 maakte Facebook haar Spark AR (augmented reality) beschikbaar voor Instagram filters, maar enkel nog in gesloten betavorm. Wat betekent dat het nu alleen nog op kleine schaal wordt getest. Slechts enkele merken en bekende personen kregen dan ook de kans om vanuit het eigen merk filters te maken die aansluiten bij hun eigen doelgroep. Zo zie je met het filter van Kylie Jenner meteen welke van haar lippenstift kleuren het beste staat op jouw lippen.

Facebook’s AR Studio is wellicht wel de makkelijkste plek om als merk te beginnen een weg te vinden in de algemene Augmented Reality trend in de marketingwereld. We moeten alleen nog even geduld hebben voordat de Spark AR studio voor ieder merk beschikbaar is. Je hoort van me. Voor nu kan je alvast toegang aanvragen voor het lanceren van je eigen Instagram filters. Het goede nieuws daarbij is dat je het programma al wel kunt downloaden om mee te oefenen! En wie weet, wellicht zit jij dan wel bij de volgende groep van Early Adaptors. Helemaal on-trend.


Persoonlijke campagnes

Grote kans dat je jouw Stories nu zo hop in een keer naar al jouw volgers stuurt. Maar wist je dat je zelf kan kiezen naar wie je jouw Stories stuurt? En daar houden jouw volgers van. Persoonlijke aandacht. Afgestemd op hun voorkeuren.

Is het geen tijd om na te denken hoe je jouw volgens op een meer persoonlijke manier kan benaderen?

Hoe doe je dat? Kom erachter hoe de doelgroep van elkaar verschilt. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van specifieke vragen in je algemene stories, zo kom je erachter welke content verschillende doelgroepen willen zien. Vervolgens kan je deze groepen toevoegen aan jouw beste vrienden en ze een story toevoegen die hen specifiek aanspreekt. Extra werk, maar ook extra extra tof.