About to change

 Ook ik ben in de pen geklommen om een poging te wagen de toekomst te voorspellen voor Instagram in 2019. In het eerste deel heb in de trends uiteengezet die hun oorsprong vinden in 2018, en die volwassen worden in 2019. Een laatste kans dus om hierop in te spelen voordat de massa zich hierop zal werpen. Trends die daartoe behoren zijn: IGTV, Shopping en Stories Ads.

Deze week de trends die hier zijn ‘to change’. Niets blijft hetzelfde en ook in 2019 zal je de kans moeten grijpen hier op in te spelen. De trends zijn tot stand gekomen door veranderende wensen en doelen van de gebruikers en merken.


‘To change’: Nieuw jaar, nieuwe wensen

 

Instagram die de echte wereld toont

Sinds de lancering van Instagram in 2010 zijn de foto’s steeds professioneler geworden. Een perfecte weerspiegeling van de realiteit. Iets om naar te streven, naar te verlangen. Maar hoe perfecter de weerspiegeling van de wereld wordt, hoe groter de hang naar imperfectie. Een tegenbeweging die verlangt naar realiteit, naar de twijfels, hobbels en andere beren op de weg naar succes.

De verwachting is dat deze tegenbeweging alleen maar meer voeten in aarde krijgt in 2019. Als merk kun je hier op 2 manieren gehoor aan geven. Als eerste door je volgers op de hoogte te brengen van jouw visie op maatschappelijke kwesties, te reageren op het nieuws en een deel van jouw merkverhaal te delen. En als tweede door ze een kijkje achter de schermen te geven, neem je ze mee in de minder gelikte momenten. Kortom, laat zien waar jij als merk voor staat en geef ook de dagelijkse rompslomp en choas in aanloop naar het perfecte plaatje een gezicht.

Maar vergeet ook die perfecte plaatjes niet. Het gaat zoals altijd bij nieuwe ontwikkelingen om de zoektocht naar de juiste balans.


Micro influencers

Het fenomeen van de influencer is toch echt volwassen geworden in 2018. De influencers die jaren geleden voorop liepen in deze ontwikkeling hebben ondertussen een mega status bereikt, miljoenen volgers vergaard en vragen daarom tot wel €100,000 per gesponsorde post. Onbereikbaar dus, voor het gemiddelde merk. Geen wonder dat de eerste bedrijven zich voorzichtig richten op wat nu de micro-influencer en de nano-influencer wordt genoemd. Met andere woorden de digitale gebruiker met respectievelijk tussen de 5000 en 50.000 volgers en met minder dan 5000 volgers.

En, ondanks het minder grote bereik per post, de inzet van deze meer alledaagse social media gebruikers brengt nog een ander heel groot voordeel met zich mee. De volgers die deze influencer heeft vergaard leveren doorgaans een veel hoger interactieniveau op (IPM). Precies het soort interactie waar het je als merk eigenlijk om gaat.

 

Nepvolgers en volgers kopen

Het is al jaren het doorn in het oog van elke eerlijk, actieve Instagram gebruiker. Gebruikers die nep-accounts kopen en de accounts die je volgen en je vervolgens, een paar uur later al, direct weer ontvolgen. Uiteraard in de hoop dat jij ze in de tussentijd al terug bent gaan volgen. En die jij als eerlijk, sociaal merk of persoon niet direct weer ontvolgt. Irritant, zo irritant.

Godzijdank dus dat Instagram eindelijk heeft aangekondigd de strijd aan te gaan met het sluiten van deze nepaccounts en afstraffen van de accounts met gekochte en dus neppe volgers. Dit moet Instagram wel doen om de kwaliteit van hun social media platform te bewaken. Want ondertussen weet je echt niet meer welke accounts nog wel te vertrouwen zijn en is het een hoop werk dit uit te pluizen.

Slecht nieuws voor gebruikers met een hoop gekochte volgers. Goed nieuws voor merken die gebruik maken van influencers. Zo krijg je eindelijk meer zicht op je daadwerkelijke bereik, en echt waar voor je geld.